info@topschool.hu
+36 70 361 71 38

Többoldalas kiadványok tervezése, segédlet grafikus és designer hallgatóknak

tervezés, design, designer, grafika, kiadvány, több oldalas, indesign, tanfolyam, grafikus

Vissza design, grafika és webdesign cikkekhez

Többoldalas kiadványok tervezése, segédlet grafikus és designer hallgatóknak

Mielőtt belevágnánk a tervezésbe, nézzünk meg pár praktikus tippet, ami felkészít bennünket, hogy tökéletes magazinokat, kiadványokat, prospektusokat, könyveket stb. hozzunk létre.

Nem minden tervező készíti kételkedés nélkül a prospektusokat és a különböző kiadványokat, a munkánkhoz például fontos tudni a többoldalas tervezés szabályait is. A sok oldalas projektek gyakran lehetnek ijesztőek és frusztrálóak is, minden egyes üres oldalra kitalálni valami újat, a végén pedig szembesülni a ténnyel, hogy kimaradt az egészből a harmónia.

I. Végezzünk kutatást

A kutatás egy nagyon egyszerű lépés a grafikai tervezési folyamatban, amit mégis gyakran hajlamosak vagyunk elfelejteni. Keressünk inspiráló oldalakt, esetleg olyan félig kész munkákat, amit mi jobban be tudnánk fejezni. Arra figyeljünk, hogy ne legyen minden kiválasztott kiadvány egyforma.

Ha már van egy kötegre való kiadványunk, akkor mélyedjünk el benne és készítsünk hozzá jegyzeteket: min akad meg először a szemünk? Mi az, ami működik és mi az, ami nem? Tipizáljunk, rendszerezzük a színeket, írjuk le bármelyik gondolatunkat, és máris hasznossá válik számunkra a kis kutatásunk.

II. Használjunk rácsot

Ami igazán fontos a több oldalas kiadványoknál az a következetes elrendezés. Az első lépés, hogy létre kell hozni egy rácsot. A rács a barátod, és mindent ide kell elhelyezni. Segíteni fog az elemek elrendezésében és abban, hogy minden oda kerüljön, ahol lennie kell.

III. Az elhelyezés törvénye a dokumentumban

Hosszabb kiadvány tervezésekor az egyik legfontosabb dolog, amit szem előtt kell tartani a következetesség.  (A művészeti kiadványok lehetnek kivételek ebből a szempontból, de a klasszikus kereskedelmi nem.) Gondolj egy regényre, egy magazinra vagy a dohányzóasztalokon heverő kiadványokra, mindegyik meglehetősen koherens tervezésű, nem igaz?
Annak érdekében, hogy egy kiadvány tartalma könnyen követhető és jól olvasható legyen, kell bizonyos fokú hasonlóság az oldalak között. Ez persze nem azt jelenti, hogy harmincszor ugyanazt meg kell ismételni, hanem, hogy a részletek pontosan passzoljanak az egészbe, amit elterveztél.

Képzeld el, ha pontokból állna az oldalszám így kéne megkeresned a 65. oldalt vagy, hogy az oldalszámok minden egyes lapon más sarokban lennének elbújtatva. Elég zavaró és bosszantó lenne nem? Tehát az oldalszámoknak mindig legyen egységes a stílusa és legyen mindig ugyanott, hogy senkit se zavarjon a tájékozódásban.
A többi elemnek is következetesnek kell lennie. Ha meg akarjuk tartani a koherens designt, akkor a szövegtörzsnek is ugyanolyannak kell lennie, nem lehet oldalanként más és más, kisebb-nagyobb méretű, vagy más típusú betűvel szedett.

IV. Állítsd be a soregyent

A soregyen beállítása jelentéktelen dolognak tűnhet, de amint elkezdjük használni kiderül mennyire hasznos és hatékony is. Alapvetően a soregyen eredményezhet rendezetlen és kicsit kiszámíthatatlan nézetet is. Az emberek azonban sokkal jobban tudják követni azt az oldalt, ahol a soregyen rendezett és jól van beállítva. Az alábbi képen látható, hogy hogyan néz ki, amikor a két sor nincsen egy vonalban. Látható, hogy a bal oldali oszlop alja eggyel lejjebb van, mint a jobb oldalié.

A helyes megoldás a következő:

V. Betűk keverése

A betűtípusok kiválasztása a következő lépés. Nagyon fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő párosításokat. Általában a címsoroknak nagyobb méretűek kell legyenek a többinél a jól olvashatóság és a könnyű érthetőség miatt. Nem kellenek a trükkös betűk, lényeg, hogy ne legyen fárasztó a szemnek az olvasás.

Nyissál ki egy két magazint és nézd meg, hogy milyen betűképet használnak. Szerinted működik? Könnyen tudod olvasni? Ha igen, akkor használj te is valami hasonlót.

VI. A szövegrészek logisztikája

Tervezz akár több oldalas online vagy nyomtatott felületet, mindkét esetben borzasztó fontos, hogy hogyan építed fel, alakítod ki a szöveges részeket, a szövegtestet. Elvégre azt szeretnéd, hogy az emberek lássák a munkád nem? A szövegtest legyen láthatatlan, abból a szempontból, amire fokuszálsz, légy szándékosan visszafogott.

Nézzük meg egy kicsit technikailag a dolgot, egy sor optimális hossza olyan 70-75 karakter (szóközökkel együtt), ha ennél hosszabb az már fárasztja a szemet, és nehéz megállapítani a mondat kezdetét és végét. Ha ettől rövidebb, akkor az olvasás túlságosan zötyögőssé válik és hajlamosak vagyunk átugrani a szavakat. Butaságnak hangzik, pedig nem az, tudat alatt ugyanis örülünk, hogy a sor végére jutottunk és kezdhetjük a következőt. Persze nem arról van szó, hogy szigorúan számolni kell a karaktereket egy sorban, ez csupán egy alapvető irányadás.

VII. Keltsd fel az olvasó figyelmét

Egy idézettel remekül meg lehet fogni az olvasót. Ha elolvassuk a szöveg előtti idézetet, körülbelül tudni fogjuk miről is akar szólni az írás. Az esetek többségében ilyenkor azt a cikket is elolvassunk, amit egyébként nem.

Úgy kell megformázni az idézetet, hogy az felkeltse az érdeklődést. Legyen mindig teljesen nyilvánvaló és könnyedén olvasható. De még ennél is fontosabb, hogy mit akar mondani, az idézetet össze kell párosítani a szöveggel, hogy az valóban előremutató legyen. Mindegy, hogy sokkoló, vicces vagy éppen intellektuális szövegről van szó, az idézetnek harmonizálnia kell a szöveg hangulatával és utalnia annak tartalmára.

VIII. Tedd fontossá az információt

Honnan tudjuk, hogy a gazdagok fontosabb másoknál? Onnan, hogy hatalmas házakban laknak, feltűnőbb ruhákat viselnek és drágább italokat isznak.  Ugyanez vonatkozik a betűkre is. A hierarchia nagyon fontos a grafikai tervezés során. Alapvetően ez azt jelenti, hogy a fontos információk, például cím, vonzzák legjobban a figyelmet.

Ha a cím elveszik a képen, az pont olyan, mintha a király egy sáros kunyhóban lakna. Hasonlóan, ha a képfelirat kiugróbb a képnél, az olyan mintha a jobbágynak helyet adnál a királyi asztalnál. A betűméret különbsége a legfontosabb. Ez megmutatja, hogy mi fontosabb minél, persze még sok egyéb módon is el lehet különíteni a fontosabb tartalmat a kevésbé fontostól.

IX. Tervezd meg a képeidet

A képek kiválasztásánál több mint fontos ügyelni a megfelelő felbontásra. A képek elhelyezése, stílusa és mérete hatalmas szerepet játszik abban, hogy vonzóvá tegyük az oldalt. Győződjünk meg róla, hogy a képek is részt vegyenek az egész oldal munkájában, legyen szó, fekete-fehér, kéttónusú, kontrasztos vagy márka hű színekről a szerkesztési módszer mindig hasonló. Ha egységes stílusú képeket használunk az segít összhangot teremteni a tartalom többi részével is.

X. Kép és szöveg kapcsolata

Folytatva a barangolást a képek világában nézzük meg, hogyan tudnak képek és szövegek egymással „beszélgetni”. Tudat alatt segít megteremteni a kép és szöveg közötti kapcsolatot. Ezek a beszélgetések több különböző módon is elérhetőek. Mindig a legjobb képet kell integrálni a szöveghez. A kép és a szöveg nem külön-külön, hanem együtt dolgozik, így mindig olyan betűtípust kell választani, ami harmonizál a kép hangulatával.

XI. „White space”

Tervezzünk bármit is, mindig gyakoroljunk önuralmat, és tartsunk egy lélegzetvételnyi szünetet a munka előtt, hogy a szemünk megfelelően tudjon összpontosítani arra, ami fontos. Nem azt mondom, hogy üresen kell hagyni az oldalakat (bár ez se rossz), de fontos, hogy szellős legyen.

XII. Mi a te hangod és stílusod?

Miután megszültél több varázslatos oldalt, kérdezd meg magadtól: ez úgy néz ki, ahogy kell? Megfelel a célközönségnek? Fiatalos, trendi vagy inkább diszkrét és elegáns?

 

XIII. Olvasd el! (és nyomtasd ki)

Akkor derül ki, hogy mit is főztünk, amikor megkóstoljuk. A munkánkat a végén nyomtassuk ki, hogy kiderüljön hogyan is dolgoztunk. Még a legegyszerűbb fekete-fehér, poros nyomtatóval is kiderül, hogy mi az, ami működik az oldalon és mi az, ami nem. Három dolog, amit ellenőrizz:

  • Add oda valakinek a megcélozni kívánt célcsoportból és kérdezd meg tőle, hogy kényelmes-e neki olvasni.
  • Hierarchia: nézd meg, hogy a fontosabb részek zavarják-e a többi kisebb elem láthatóságát.
  • Képek: szín, felbontás, tisztaság

További hasznos cikkek a témában:

Képzések és tanfolyamk:

 


Vissza design, grafika és webdesign cikkekhez