Vissza design, grafika és webdesign cikkekhez
Az Adobe Flash napjaink egyik legnépszerűbb multimédia és animáció készítő szoftvere. Ma egy kis történelem órát tartunk a „birodalom” születéséről!
A böngészőbe ágyazható Flash lejátszót napjainkra már a világ számítógépeinek 90%-ára feltelepítették.Macromedia Flash 3 - 1998
A Flash 3-as megjelenése pontosan 1 évvel követte a Flash 2-es verziót. Számos új funkció jelent meg, mint például a Movieclip-ek áttetszőség (Transparency) funkciója.
Macromedia Flash 4 - 1999
A Flash 4-es verzió megjelenésekor már egyértelműen a Flash volt a vezető animációs technika az Interneten.
Az új felület lehetővé tette a felhasználók számára, hogy objektumok és scene-k között mozogjanak. Az új vezérlő panelek, az Info és a Transform segítségével a felhasználók nagyobb precizitással tudták kontrollálni az objektumokat és animációkat. A Library új design-t kapott, mappákat (foldereket) adtak hozzá, és a „helyben szerkesztés” is lehetővé vált. Bekerültek továbbá a Flashbe a LoadVariables és LoadMovie funkciók is.
Macromedia Flash 5 - 2000
A Flash 5-ös verzió végérvényesen megváltoztatta a régi, 90-es évekre jellemző megjelenést az Interneten. Az új verzió legfontosabb jellemzője az ActionScript bemutatása volt, amely lehetővé tette a Flash játékok megjelenését.
Macromedia Flash MX - 2002
A Flash-t integrálták a Creative Suite elődjébe, az MX Suite-ba. Ez a verzió tett első alkalommal különbséget az alkalmazásban tervező és fejlesztő között. Olyan UI komponenseket mutattak be, amelyek XML alapon működtek. A fejlesztésben a leginkább meghatározó dolog a videó támogatás bemutatása volt.
Macromedia Flash MX 2004 - 2003
A még több Flash komponens mellett az Action Script 2-ben megjelent az Unicode támogatás is. A Flash ebben a verzióban végleg elvesztette egyszerűségét. Az animáció készítés helyett a RIA létrehozása lett a cél.
Macromedia Flash 8
Flash 8-as verzió szűrőket és különböző keverő módokat vezetett be annak érdekében, hogy az animációk során egyszerűsítse a speciális effektek létrehozását.
Object Drawning technika létrehozásával a Flash nagyjából tud úgy viselkedni, mint egy hagyományos vektoros rajzoló program, mint például az Illustrator.
Az animátorok a Tweenek sebességét finomra tudták hangolni a hozzáadott egyéni görbék segítségével.
Adobe Flash 9
Adobe Flash CS3 - 2007
Az új tulajdonos legfontosabb célja meglévő szoftverei és a Flash közötti legszorosabb integráció létrehozása volt, így a Flash része lett az Adobe Creative Suite csomagjának.
A Flash CS3 lehetővé teszi a felhasználók számára animációk, mozgások másolását különböző objektumok között. Legfontosabb újításként megjelent a Flashben az ActionScript 3.0 is.
Adobe Flash CS4 - 2008
A Flash CS4-ben megjelent az inverz kinematika és a 3D támogatás.
Adobe Flash CS5 - 2010
A Flash CS5 új kódszerkesztővel és új XML alapú fájlformátumokkal jelent meg annak érdekében, hogy redukálják a régi bináris alapú fájlformátum okozta hibákat, illetve egyszerűsítsék a fejlesztés és a Flash alkalmazások javításának menetét.