Grafikai tervezés 10 pontja
TOP SCHOOL OKTATÁSI KÖZPONT

 

A grafikai tervezés egyfajta művészet, és mint minden művészetnek megvannak a maga szabályai amit meg kell tanulni. Tudni kell, hogy mi a különbség a jó és a rossz a design között, hogy mikor milyen betűtípust, méretet vagy színt kell választani az adott témához. Ezzel a tíz egyszerű szabállyal ebben próbálunk segíteni.

1. Karakterköz

A betűk rajzolata miatt egyes szövegek látszólag sűrűbben szedettek lehetnek. Ez nem zavaró a nagyobb feliratok vagy a címek esetében, de az apróbb betűvel szedett kenyérszöveg esetén igen.


2. Sorkimenet

A sorkimenet a legegyszerűbb szabályok közé tartozik, mégis ezt rontják el a legtöbben. Úgy kell megformázni a bekezdést, hogy annak utolsó sora lógjon túl a hasáb képzeletbeli felezőjén.

3. Hierarchia és méretarány

A szövegblokk megfelelő mérete elengedhetetlen az olvasási élmény és az információ átadás szempontjából. Azonban ha minden – a cím, a lead, a képaláírás és a törzsszöveg is - azonos méretű betűvel van szedve egy oldalon, akkor szinte lehetetlen eldönteni, hogy mi a legfontosabb információ. Ezért kell a betű méretével is jelezni a fontossági sorrendet.

4. Sorok zárása

Alapvető szabály, hogy a bekezdések igazítása legyen egységes. Ha sorkizárt formátumot választunk, akkor ügyeljünk arra, hogy az automatikusan betett szóközök, lyukakat és csatornákat képezhetnek a szövegben, ami zavaró.

5. Fattyú és árvasorok

Az egyik legismertebb és legsúlyosabb hiba az OKJ vizsgákon és a gyakorlati munkavégzés során is, kerüljük ezeket.

6. Betűtípus választás

Számos betűtípus közül lehet választani, ami rögtön nagy felelőséget is ró ránk tervezőkre. Hagyományosan a talp nélküli betűket címeknél használjuk, a talpas betűket pedig kenyérszövegekben.

7. Effektek

Az alapvető szabály, hogy a kevesebb több. Alkalmazzuk minél gyakrabban!

8. Kontraszt

A kontraszt a figyelem felkeltésének és fenntartásának alapvető eszköze, ezt vegyük figyelembe a tervezés során.

9. Betűtorzítás

Általában a betűkészleteket profi szakemberek, komoly grafikai és olvashatósági paraméterek figyelembevétele mellett tervezik. Így a karakterek nem csak azonos stílusjegyeket hordoznak, hanem összhatásuk is egységes.

10. Célcsoport

A grafikai tervezést nagyon ritkán végezzük csak úgy a magunk örömére. Nyilván előfordulhat ilyen eset is, de általában egy jól meghatározott célcsoport számára készítjük el a munkákat. Vegyük ezt figyelembe!

 

Nézze meg a többi adventi tutorialt a Top School weboldalán!

 

Tanfolyam ajánló