info@topschool.hu
+36 70 361 71 38

A tréning módszerről

tréning, oktatás, tanfolyam, képzés, módszer, tanár, tréner

Vissza design, grafika és webdesign cikkekhez

A tréning módszerről

A trénin manapság divatos kifejezés, amelyet gyakran hallhatunk különböző vállalati képzések kapcsán. Sőt, felkapottsága miatt sokan akkor is ezt a kifejezést használják, amikor valójában egy hagyományos, frontális tantermi képzésen vesznek részt. Ebben a cikkben mindenki számára érthető módon járjuk körbe a tréning módszert.

A tréning olyan komplex, összetett oktatási módszer, amely felfogható egyfajta továbbképzési eljárásnak is. Ennek keretében egy adott cél elérése érdekében történik felkészítés, és az alkalmazott tanítási módszerek mindig speciális kompetenciák megszerzésére irányulnak. Természetesen a módszer nem zárja ki a bizonyos elméleti ismeretek elsajátításához szükséges, prezentációval kísért elméleti előadásokat és a közös számítógépes gyakorlatokat sem. De egy képzés attól nem lesz nyelvi tréning, hogy a nyelvtanár a megbízó vállalat telephelyére magával viszi a tankönyvből fénymásolt leckéket és ott tartja meg a foglalkozásokat. Nem mondjuk, hogy ez rossz, és így nem lehet tanulni – mi azt mondjuk: ez nem tréning, hanem ez egy nyelvtanfolyam.

A tréning legfontosabb jellemzői: célorientáltság, a képzésen történő aktív részvétel és az azonnali visszacsatolás, ami valóban hasonlít egy kicsit a nyelvtanulásra, de szakmai képzés esetén már lényegesen szembetűnőbbek a különbségek. A tréning során ugyanis az a cél, hogy a résztvevő képes legyen alkotó módon felhasználni meglévő ismereteit és önállóan létrehozni új dolgot. Továbbá az ilyen típusú képzéseken a tréning vezetőjének nem az a feladata, hogy olyan lemásolható, betanulható mintákat adjon, mint például egy matematika tanár a középiskolában, hanem az, hogy irányítsa, szervezze az oktatási folyamatot és ösztönözzön, ha szükséges.

Egy szélsőségesen leegyszerűsített példát véve alapul: ha összehasonlítjuk a középiskolai magyar tanárt és a tréningvezetőt, akkor azt tapasztaljuk, hogy míg a tanár megmondja, hogy adott versben mire gondolt a költő, addig a tréningvezető figyelmezteti a résztvevőt, hogy az űrhajót 100 évvel a költő halála után találták fel, erre biztosan nem gondolt, de a megoldást nem mondja meg, arra a tréningben résztvevőnek, illetve a csoportnak kell rájönnie.

Összefoglalva: a tréning egy konkrét ismeretkör feldolgozására és annak gyakorlatban történő alkalmazására irányuló intenzív képzés, ahol szinte az összes érzékszerv mozgósításra kerül és az adott ismeretek a tevékenységre jellemző környezetben kerülnek alkalmazásra. Így egy konkrét feladatsor nemcsak végighallgatható az osztályteremben, hanem megnézhető, kipróbálható illetve önállóan alkalmazható.

E cikknek mindössze az volt a célja, hogy vázlatosan bemutatásra kerüljön a tréning módszert. Ha mélyebb, szakmailag pontosabban megfogalmazott ismereteket szeretne erről a módszerről, érdemes elolvasnia a HR portál cikkét is!

Ebben a táblázatban néhány szempont alapján összefoglaltuk, miben különbözik a tanfolyam a tréningtől:

 

Tanfolyam

Tréning

Helyszín

Tanterem

Gyakorlati vagy tréning helyszín

Csoportviszonyok

A jó légkör segít, de nem meghatározó a csoporttagok közötti együttműködés.

Alapvetően csoportos tanulási módszer, fontos az aktív részvétel és az együttműködés.
(stáb, projektcsoport, stb.)

Szerepviszonyok

Alapvetően a tanár adja át a tudást, a tanuló pedig befogadja azt.

Egyenrangú felek vesznek részt a tanulási folyamatban. A tréner csak irányít, a tudásépítés közös folyamat.

Fejlesztés fókusza

Új ismeretek, készségek kialakítása.

Meglévő ismeretek továbbfejlesztése, kompetenciák kialakítása.

A tanulás szintjei

Elsősorban ismeretek átadása, megoldási minták elsajátítása történik.

Elsősorban gyakorlati, másodsorban kognitív ismeretátadás történik.

Visszacsatolás

A tanár feladata, amelyet a képzési program által meghatározott értékelési rendszer alapján végez. (dolgozat, vizsga, stb.)

A résztvevő, résztvevők feladata a visszacsatolás, a tanár csak irányít, utat mutat.

Természetesen az ilyen jellegű összehasonlításoknak nem az a célja, hogy eldöntsük, melyik a jobb vagy rosszabb módszer, hanem az, hogy bemutassuk, mire számíthat az, aki egy tréningre jelentkezik, és mire az a résztvevő, aki egy tanfolyami képzésre.

A képzési formák kiválasztásánál a minősítésre alapvetően az alkalmas – kevésbé alkalmas lennének a megfelelő kifejezések, de ez a képzési céltól és a csoporttól függ. Például egy olyan csoportnak, amelyik nem ismeri a kezdő szoftvert, nem érdemes Excel tréninget szervezni, mert számukra a tanfolyami képzési forma sokkal jobb, azon megismerhetik a szoftver működését, alapfunkcióit. Egy azonos munkahelyen dolgozó, a szoftvert ismerő csoport esetében már hasznos lehet egy, a célcsoport igényeire szabott továbbképző tréning szervezése.


A tréning pontos részvételi feltételeiről a „DSLR filmes tréning” nevű weboldalon olvashat!



Vissza design, grafika és webdesign cikkekhez